מה באמת קורה בתפילת 18 של שחרית לפי עדות המזרח?
תפילת עמידה, או כפי שהיא מוכרת בשפת הרחוב – "שמונה עשרה", היא לב-ליבה של
תפילת שחרית. במשך אלפי שנים עומדים יהודים באותה עמידה פיזית, באותה תבנית
של מילים ותחינות – וזה סיפור לא פחות ממדהים. אבל מה הופך את הנוסח של עדות
המזרח למיוחד כל כך? למה יש פיתולים קטנטנים שהופכים את אותה תפילה מוכרת
לאישית, עמוקה ונוגעת כל פעם מחדש?
מה ההבדל בעצם? אותו אל, תפילה אחרת?
כן, כולם מתפללים לאותו אלוהים. אבל כידוע – בבית הכנסת של מרוקו זה לא
נשמע כמו בבגדד. ובירושלים ספרדית של פעם? כבר עברת מימד. נוסחי התפילה
משתנים, אבל הבסיס זהה. תפילת שמונה עשרה מורכבת מ-19(!) ברכות קבועות:
- 3 ראשונות – שבח
- 13 אמצעיות – בקשות
- 3 אחרונות – הודיה
עד כאן אנחנו על אותו דף. אבל כשנכנסים פנימה – למילים, ללחנים, לאינטונציות
– אז מתחיל הקסם המזרחי.
5 דברים שלא ידעתם על תפילת שמונה עשרה אצל מזרחיים
-
מעין עולם ערבי פואטי – רבות מהברכות אוצרות בתוכן מטענים
לשוניים מהפיוטים הערביים – האומנות והסגנון נשמרים ומקנים לתפילה נופך של
תחינה לירית. -
סלסולים קלים באוויר – לא מדובר על "חפלה". אבל כן, רבים
מהמתפללים בעדות המזרח שומרים על ניגון פנימי דק, כמעט בלתי נשמע – אך כזה
שמרקיד את הנשמה. -
"רצה והחזירנו" עם טוויסט – ברכת העבודה אצל
הספרדים כוללת ניסוחים מעט שונים, כמו "והשב את העבודה לדביר ביתך" בצורה
מרגשת עם קריצת געגוע לבית המקדש. -
בין שומע תפילה לקול פנימי – ההדגשים בנוסח שומרים על
אלמנטים פיוטיים שמזכירים לנו: זו לא רק תפילה – זה גם שיר. -
הכול נאמר כמו בבית – בלי פוזה. בלי משחק. את הברכות
אומרים כאילו אתה יושב לשיחה עם סבא שלך. חם. אישי. מהבטן.
למה דווקא שחרית? ומה עם שאר התפילות?
שחרית היא אבן היסוד. התפילה הראשונה של היום, והיחידה שמגיעה אחרי שינה.
כלומר, מגיעה ראשונה ללחישות הלב שאנחנו עוד לא הספקנו לטשטש עם הדאגות של
היום. המילים האלה נאמרות כשהשמש עוד לא בשיא גובהה – וכמו שהאור מתגבר לאט,
כך גם הנפש נפתחת לאורך התפילה.
זו גם הסיבה שתפילת 18 בשחרית לפי עדות המזרח נושאת איזה עומק של התחלה,
ניקיון ואופטימיות. התחלה חדשה בכל פעם.
שאלה – תשובה: 6 שאלות מסקרנות במיוחד
-
למה קוראים לתפילה "שמונה עשרה" אם יש 19 ברכות?
השם "שמונה עשרה" דבק בה מאז ימי חז"ל, לפני שהוסיפו את ברכת "ולמלשינים"
בעקבות בעיות קלות עם מוסרים למלכות. אז השם נשאר כמו שם משפחה ישן – גם אם
המציאות השתנתה. -
מה שונה בנוסח עדות המזרח?
מילים אחרות, לחנים אחרים ודגשים שונים. אבל הכי חשוב – נשמה אחרת. -
אפשר להתפלל את נוסח עדות המזרח גם אם אני אשכנזי?
למה לא? כל עוד אתה מתפלל בכוונה – אתה מוזמן לעולם המזרחי באהבה ובשמחה. -
זו אותה סידרה של ברכות כל יום?
כמעט. יש שינויי עונות, חגים ואירועים, אבל השלד קבוע. זה מה שיפה – הקביעות
שדרכה משתקף השינוי. -
מה עושים כשמפספסים את הזמן של שחרית?
טוב ששאלת… אפשר להתפלל תשלומים, אבל הכי טוב? לקום מוקדם מחר. -
תפילת עמידה חובה או רק בשביל הצדיקים?
חובה. לכל אחד. ולא, אתה לא צריך להיות "צדיק" כדי לדבר עם אלוהים. אתה כבר
בפנים.
אז איך באמת מתפללים את זה כמו שצריך?
לא תמצא פה טכניקות נינג'ה. ולא צריך לחבוש איפור רגשני. כל מה שצריך:
כוונה. אצל עדות המזרח, זה בא לידי ביטוי דרך שילוב של קריאה
ברגש, הבנה של המילים, שמירה על רצף – ובעיקר תחושה שאתה לא מדקלם אלא מדבר.
ואם תרצו טריק קטן שיסדר לכם את הראש – דמיינו שהיתה לכם דקה אחת בלבד
בבוקר… מה הייתם אומרים לבורא עולם? זה הבסיס. עכשיו תעטפו בזה 19 ברכות
ותקבלו את תפילת 18 שחרית.
הברכות שיכולות לשנות יום
יש ברכות שבזכותן אנשים מדווחים שהיום שלהם פשוט אחר. לדוגמה:
- חונן הדעת – נותנת שקט פנימי בשיחות קשות או בהחלטות
- רפאנו ה' – ביטוי מדויק לחרדות בריאותיות ולתחינות אמתיות לגוף ולנפש
- ברך עלינו – הזדמנות להביע דאגה כלכלית בצורה שלא מביישת
לא רק קלאסיקות. אלא לגמרי רלוונטיות לחיים של 2024.
משהו קטן לסיכום – ולמחשבה
אולי הדבר הכי יפה בתפילת שמונה עשרה של עדות המזרח – הוא שהיא לא מנסה להרשים.
אין בה פומפוזיות. היא פשוטה, עמוקה, ומדויקת. מטבע של תפילה עם לחן ישן-חדש,
שמתגלגל מדור לדור בלי שינויי קוסמטיקה – רק עומק מתגבר.
פעם אמר מישהו חכם: "אנשים שמים שעון מעורר ל-6 וחצי – בשביל להגיע לעבודה. אבל
לבורא עולם? קשה לשים לשש ורבע?". ואולי באמת שם מתחיל הסיפור כולו.
קום, תעמוד, תאמר מילה. זה כל הסיפור.